Ponúkame
PREDSTAVENIE NÁŠHO REGIONÁLNEHO CENTRA PODPORY UČITEĽOV
Počuli ste už o našom centre a chcete vedieť viac? Ak sme ešte neboli na vašej škole, radi vám prídeme predstaviť prácu nášho centra aj našich mentorov. Kontaktujte nás mailom na rcpupple@ozviac.sk. Niektoré z našich mentoriek vás budú následne kontaktovať ohľadom vhodného termínu a dohodnú si stretnutie na vašej škole.
Vzdelávania
Angličtina hravo
Angličtina na 1.stupni hravo
Lektorka: Jana Dikantová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia anglického jazyka na 1.stupni ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je určený pre učiteľov prvého stupňa základných škôl, ktorí chcú svojim
žiakom sprístupniť angličtinu prostredníctvom zábavných a interaktívnych metód. Cieľom je
predstaviť nové spôsoby, ako učiť anglický jazyk hravo, motivujúco a efektívne, a zároveň
podporovať prirodzenú zvedavosť detí.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu budú učitelia schopní:
Na základe získaných inšpirácií a konkrétnych aktivít zatraktívniť výučbu angličtiny pre žiakov prvého stupňa.
Rozvíjať schopností vytvárať hravé a interaktívne aktivity, ktoré podporujú prirodzené učenie anglického jazyka.
Zlepšenie schopnosti motivovať žiakov k používaniu cudzieho jazyka bez obáv a stresu.
Vytvorenie a výmena vlastných materiálov a aktivít medzi účastníkmi. Workshop poskytne učiteľom možnosť rozšíriť svoj repertoár aktivít a metodických postupov, ktoré urobia z hodín angličtiny zážitok pre žiakov. Zároveň posilní sebavedomie učiteľov pri vedení hodín cudzích jazykov prostredníctvom zábavných a pútavých prístupov.
Pár slov o lektorovi:
Mgr. Jana Dikantová je učiteľka angličtiny s dlhoročnými skúsenosťami na prvom stupni ZŠ, špecializuje sa na hravé a zážitkové učenie cudzích jazykov. Zároveň od r. 2023 aktívne pôsobí ako mentorka v regionálnom centre podpory učiteľov (RCPU), kde sa zameriava na inovatívne prístupy vo výučbe a mentoring učiteľov. Jej ohaté skúsenosti z praxe a nadšenie pre nové metódy v školstve robia z jej školení inšpiratívny a praktický zážitok.
AI - umelá inteligencia deťom
Lektorka: Jana Dikantová
časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: Učitelia informatiky, technológie a iných predmetov, ktorí chcú predstaviť koncepty umelej inteligencie deťom na základných školách
Čo si pripraviť: vlastný počítač a mobilný telefón, prehliadač Chrome, registrácia do ChatGPT, Copilot a Gemini
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento vzdelávací program je navrhnutý pre učiteľov, ktorí chcú deťom na základných školách sprístupniť základné princípy umelej inteligencie (AI) zábavným a zrozumiteľným spôsobom. Cieľom kurzu je ukázať, ako možno AI vysvetliť hravo a interaktívne prostredníctvom jednoduchých aktivít, hier a ukážok. Učitelia sa naučia, ako deťom vysvetliť fungovanie umelej inteligencie, jej využitie v každodennom živote a ako ju zodpovedne používať. Tento workshop taktiež podporuje kritické myslenie a tvorivú prácu žiakov.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto vzdelávania budú učitelia schopní:
Jednoduchým spôsobom vysvetliť základné princípy umelej inteligencie deťom.
Implementovať hravé a interaktívne aktivity, ktoré deťom priblížia koncepty AI.
Vysvetliť praktické využitie AI v reálnom svete, pričom podporia u žiakov kritické myslenie.
Vytvárať vzdelávacie materiály a aktivity, ktoré deťom umožnia objavovať svet technológií a umelej inteligencie hravou formou.
Motivovať deti k zodpovednému a etickému používaniu umelej inteligencie.
Pár slov o lektorovi:
Mgr. Jana Dikantová je učiteľka s dlhoročnými skúsenosťami vo výučbe na základných školách aj v jazykových centrách. Je absolventkou inovačného vzdelávania „AI dětem“, ktoré organizuje nezisková iniciativa AI dětem, ČR. Venovala sa rôznym vzdelávacím projektom pre deti, kde hravou formou približovala nové témy, vrátane umelej inteligencie. Špecializuje sa na inovatívne a zážitkové metódy výučby, ktoré deťom umožňujú pochopiť zložité témy jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom. Od roku 2023 pôsobí ako mentorka v regionálnom centre podpory učiteľov (RCPU), kde sa zameriava na nové prístupy vo vzdelávaní a mentoring učiteľov. Jej praktické skúsenosti a nadšenie pre vzdelávanie robia z jej školení inšpiratívny a praktický zážitok.
Ako lepšie pracovať so žiakmi, ktorí sú výzvou
Lektorky: ThDr. PaedDr. Mária Nagranová,
PhD. Mgr. Veronika Hamraková
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop má prehĺbiť, rozvíjať a inovovať kompetencie pedagogických zamestnancov zo škôl s významným podielom žiakov z MRK a / alebo významným podielom žiakov zo SZP s cieľom čo najefektívnejšie nastaviť systém ich vzdelávania v škole. Účastníci dostanú nástroje, ktoré im pomôžu lepšie pracovať so žiakmi, ktorí sú výzvou a ako pomôcť nastaviť systém na škole, kde majú takých žiakov.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali učitelia vedieť implementovať Cyklus manažmentu správania žiakov a jeho jednotlivé časti pri práci s triedou. Aplikovať jednotlivé techniky manažovania správania sa žiakov od menej invazívnych po najviac invazívne s cieľom vytvárania vzťahu s každým žiakom. Implementovať princípy teórie Locus of control a aplikovať ju na prácu s vlastnými postojmi. Lepšie zvládať žiakov z MRK a / alebo zo SZP. Implementovať Cyklus manažmentu správania žiakov a jeho jednotlivé časti pri práci s triedou.
Pár slov o lektorovi:
Mária Nagranová lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Veronika Hamraková je učiteľka na prvom stupni ZŠ a od roku 2023 pôsobí ako mentorka RCPU PP a LE. Dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu deti a mládeže. Veľmi blízke sú jej témy aktivizácie žiakov vo vyučovacom procese a celkový osobnostný rozvoj žiaka. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Bola zapojená v ročnom programe Premena školy z vnútra cez Leaf academy, kde bol jeden z nástrojov premeny mentoring v školskom prostredí.
Ako efektívne učiť
Lektorka: Mgr. Mária Benčatová
Časový rozsah: 4 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci ZŠ
(ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop je zameraný na poskytnutie praktických nástrojov a stratégií, ktoré učiteľom pomôžu efektívne podporovať učenie ich žiakov. Budeme sa zaoberať rôznymi metódami a technikami učenia, ako aj psychologickými a neurovedeckými princípmi zlepšujúcimi učebný proces. Účastníci sa dozvedia, ako využívať rôzne pedagogické prístupy a metódy, ktoré podporujú aktívne učenie a zapájanie žiakov; ako zlepšovať schopnosť žiakov udržať si a aplikovať nové poznatky; ako vytvárať prostredie, ktoré podporuje motiváciu a sebavedomie žiakov, čím sa zvyšuje efektivita učenia.
Očakávané výstupy:
Workshop bude interaktívny a zahŕňa diskusie, skupinové aktivity a praktické cvičenia, aby sa účastníci mohli priamo zapojiť do procesu učenia a získali konkrétne nástroje, ktoré môžu okamžite aplikovať vo svojej výučbe. Cieľom je, aby učitelia odchádzali so zvýšenou schopnosťou prispôsobiť svoj prístup k vyučovaniu a efektívne podporovali učenie svojich žiakov v rôznych kontextoch a prostrediach.
Pár slov o lektorovi:
Mentorka RCPU, učiteľka slovenského jazyka, literatúry a dejepisu s mnohými skúsenosťami a so záujmom o vzdelávanie.
Ako na čitateľské dielne
Lektorka: Jana Dikantová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo
možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop "Ako na čitateľské dielne" je zameraný na praktické metódy zavádzania čitateľských dielní do školského prostredia. Účastníci sa naučia, ako organizovať a viesť čitateľské dielne, ktoré podporujú rozvoj čitateľských zručností žiakov, rozširujú ich slovnú zásobu a zlepšujú porozumenie textu. Čitateľské dielne ponúkajú priestor na tvorivé čítanie, diskusie a zdieľanie názorov, čo vedie k hlbšiemu prepojeniu s literatúrou a k rozvoju kritického myslenia.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu budú učitelia schopní:
Vytvárať a viesť čitateľské dielne, ktoré podnecujú lásku k čítaniu a rozvíjajú čitateľské zručnosti.
Pracovať so žiakmi na zlepšení ich schopností analyzovať a interpretovať text.
Zavádzať rôzne formy diskusie a reflexie, ktoré podporujú kritické myslenie.
Inšpirovať žiakov k tvorivým aktivitám, ktoré rozvíjajú ich vzťah k literatúre.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Jana Dikantová a od začiatku svojej kariéry sa venujem práci v školstve. Pôsobím ako učiteľka na prvom stupni základnej školy a som tiež kvalifikovaná učiteľka angličtiny. Okrem toho som mentorkou v Regionálnom centre podpory učiteľov (RCPU), kde sa zameriavam na pomoc kolegom v rozvoji pedagogických zručností a inovatívnych vyučovacích metód. Som absolventkou Letnej školy čítania (OZ Krajina čitateľov). Moje skúsenosti s vedením čitateľských dielní mi umožňujú efektívne podporovať učiteľov v ich snahách o zlepšenie čitateľských schopností žiakov a vytváranie pozitívneho vzťahu k literatúre.
Efektívne riešenie konfliktov v školskom prostredí
Lektorka: ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.
Časový rozsah: 3 – 6 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ, vychovávatelia
Anotácia k vzdelávaniu:
Porozumenie zložitej problematike konfliktov a ich dynamike, osvojenie si účinných stratégií na ich prevenciu a zvládanie, aplikácia stratégií do pedagogickej a odbornej činnosti, riešenie konfliktov pomocou sociálnych hier.
Očakávané výstupy:
Nachádzajme skutočne efektívne riešenia konfliktov a napomáhajme uzdravovaniu interpersonálnych vzťahov a budovaniu bezpečnej, pozitívnej atmosféry v školskom prostredí aj osobných vzťahoch.
Pár slov o lektorovi:
Lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických
javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor
ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský
výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad
a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Canva pre začiatočníkov
Lektorky: RNDr. Dáša Škodyová
Časový rozsah: 2 - 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Počuli ste, že existuje Canva, ale netušíte vôbec ako a na čo ju využiť? Na workshope Canva pre začiatočníkov si ukážeme ako sa zaregistrovať (pre učiteľov je rozšírená ponuka zadarmo). Canva má jednoduché ovládanie, ponúka širokú škálu rozličných návrhov a dokáže s ňou pracovať každý. Učitelia už po pár hodinách zistia, že s Canvou ušetria množstvo času a vedia si vytvoriť ľahko rôzne materiály.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali učitelia získať prehľad o tom, čo Canva ponúka. Majú prehľad aké typy materiálov si vedia jednoducho vytvoriť – dizajnovanie pracovných listov a učebných materiálov, navrhovanie plagátov, diplomov a vytváranie prezentácii. Plusom Canvy je, že dokážete zdieľať dané materiály a vytvárať si tímy z radov učiteľov ale aj žiakov a pracovať spoločne.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Dáša Škodyová. Vyštudovala som odbor fyzika a chémia na PF UPJŠ Košice. Som učiteľkou od roku 2000, prešla som pozíciami projektový manažér, lektor, mentor v program IRPU a zástupca riaditeľa školy. Od tohto roku som mentor RCPU Poprad Levoča.
Klub pedagogických asistentov
Lektorka: Ing. Katarína Kováčová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny / 1x za štvrťrok
Cieľová skupina: pedagogickí asistenti na ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento klub je určený pre pedagogických asistentov základnej školy, ktorý poskytuje priestor na zdieľanie skúseností, osvedčených praktík a inovácií vo vzdelávaní. Na stretnutiach sa účastníci podelia o svoje úspechy, výzvy a návody na zlepšenie podpory žiakov, čím sa vytvorí kultúra vzájomnej podpory a spolupráce. Program zahŕňa diskusie, praktické workshopy a prednášky, ktoré obohatia odbornosť a zručnosti pedagogických asistentov.
Očakávané výstupy:
Po účasti na Klube pedagogických asistentov by mali byť účastníci schopní aplikovať nové prístupy a techniky vo svojej praxi, čím prispejú k rozvoju žiakov a zlepšeniu atmosféry v triedach. Pedagogickí asistenti nadobudnú cenné kontakty a zdroje, ktoré im umožnia pokračovať vo vzdelávaní a profesionálnom raste. Okrem toho si odnesú nové nápady a inšpirácie, ako efektívnejšie reagovať na potreby svojich žiakov a podporiť ich vo vzdelávacom procese.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Katarína Kováčová a posledných 7 rokov pôsobím v školstve. Vyštudovala som ľudské zdroje a personálny manažment. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2024 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU Poprad a Levoča.
Klub učiteľov 1. ročníkov v postupnom zavádzaní
Lektorky: Mgr. Veronika Hamraková,
ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.
Časový rozsah: 2 hodiny (1. stretnutie – 2.10.2024 o 14:00 v RCPU)
Cieľová skupina: učitelia 1. ročníkov v postupnom zavádzaní kurikulárnej reformy
Anotácia k vzdelávaniu:
Cieľom klubu je posilniť profesionálny rozvoj a vzájomnú spoluprácu medzi pedagógmi pôsobiacimi v 1. ročníkoch v postupnom zavádzaní kurikulárnej reformy. Klub organizuje pravidelné stretnutia, workshopy a podujatia, ktoré podporujú výmenu skúseností zo zavádzania zmien v prvom ročníku. Mal by slúžiť ako miesto, kde učitelia môžu zlepšovať svoje pedagogické zručnosti, aby mohli efektívne a s nadšením učiť svojich žiakov.
Očakávané výstupy:
Účastníci budú mať príležitosť diskutovať a navzájom si zdieľať svoju dobrú pedagogickú prax s skúsenosti zo zavádzania zmien v ich triedach. Z každého stretnutia budú odchádzať s novými aktivitami a motiváciu do ďalšej činnosti.
Pár slov o lektorovi:
Veronika Hamraková je učiteľka na prvom stupni ZŠ a od roku 2023 pôsobí ako mentorka RCPU PP a LE. Dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu deti a mládeže. Veľmi blízke sú jej témy aktivizácie žiakov vo vyučovacom procese a celkový osobnostný rozvoj žiaka. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Bola zapojená v ročnom programe Premena školy z vnútra cez Leaf academy, kde bol jeden z nástrojov premeny mentoring v školskom prostredí.
Mária Nagranová lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Formatívne hodnotenie
Lektorka: Mgr. Mária Benčatová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop zameraný na princípy hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov s dôrazom na formatívne hodnotenie je určený pre učiteľov základných škôl, ktorí chcú zdokonaliť svoje schopnosti v hodnotení žiackeho pokroku a podporiť ich učenie.
Očakávané výstupy:
Účastníci sa naučia používať rôzne nástroje a techniky na efektívne sledovanie a podporu učenia. Časť workshopu sa zameriava na význam kvalitnej spätnej väzby pre žiakov a na to, ako ju poskytovať účinne a konštruktívne. Účastníci sa dozvedia, ako vytvárať prostredie podporujúce neustály rast žiakov. Cieľom tohto workshopu je posilniť schopnosti učiteľov v oblasti formatívneho hodnotenia a poskytnúť im konkrétne nástroje a stratégie na podporu individuálneho a kolektívneho učenia ich žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Mentorka RCPU, učiteľka slovenského jazyka a literatúry a dejepisu so skúsenosťami s výučbou na rôznych školách. Lektorka sa opiera o skúsenosti a odborné konzultácie s Vladimírom Burjanom.
Klub učiteľov 1. stupňa
Lektorky: Mgr. Veronika Hamraková,
ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.
Časový rozsah: 2 hodiny
Cieľová skupina: učitelia 1. stupňa ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Cieľom klubu je posilniť profesionálny rozvoj a vzájomnú spoluprácu medzi pedagógmi pôsobiacimi na prvom stupni ZŠ. Klub organizuje pravidelné stretnutia, workshopy a podujatia, ktoré podporujú výmenu skúseností a inovatívne prístupy k vyučovaniu. Mal by slúžiť ako miesto, kde učitelia môžu zlepšovať svoje pedagogické zručnosti, aby mohli efektívne a s nadšením učiť svojich žiakov.
Očakávané výstupy:
Účastníci budú mať príležitosť diskutovať a navzájom si zdieľať svoju dobrú pedagogickú prax. Z každého stretnutia budú odchádzať s novými aktivitami a motiváciu do ďalšej činnosti.
Pár slov o lektorovi:
Veronika Hamraková je učiteľka na prvom stupni ZŠ a od roku 2023 pôsobí ako mentorka RCPU PP a LE. Dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu deti a mládeže. Veľmi blízke sú jej témy aktivizácie žiakov vo vyučovacom procese a celkový osobnostný rozvoj žiaka.Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Bola zapojená v ročnom programe Premena školy z vnútra cez Leaf academy, kde bol jeden z nástrojov premeny mentoring v školskom prostredí.
Mária Nagranová lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Nenásilná komunikácia a riešenie konfliktov
Lektorky: ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.,
Ing. Katarína Kováčová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo
možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na rozvoj zručností v oblasti efektívnej a empatickej komunikácie, ktorá pomáha predchádzať a riešiť konflikty v školskom prostredí. Učitelia by sa mali oboznámiť s technikami nenásilnej komunikácie a ich aplikáciu v každodennej praxi, čo im umožní vytvoriť podporné a pozitívne prostredie pre žiakov. Účastníci sa zoznámia aj so špecifikami komunikácie s rodičmi a deťmi. Praktické cvičenia a simulácie situácií prispejú k lepšiemu porozumeniu dynamike konfliktov a spôsobom, ako ich zvládať.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní workshopu by mali byť učitelia schopní identifikovať a efektívne reagovať na konfliktné situácie pomocou princípov nenásilnej komunikácie, čím prispejú k zlepšeniu vzťahov medzi žiakmi. Účastníci by mali vedieť lepšie pracovať so svojimi emóciami, ale aj s emóciami žiakov a rodičov. Učitelia si osvoja techniky na zlepšovanie empatie a porozumenia, čo vedie k vytváraniu harmonickejšieho školského prostredia. Okrem toho si odnesú konkrétne nástroje a stratégie, ktoré môžu okamžite implementovať v triedach na podporu zdravého a otvoreného dialógu.
Pár slov o lektoroch:
Volám sa Mária Nagranová a som učiteľkou na strednej škole. Lektorujem témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie som získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobím ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča.
Volám sa Katarína Kováčová a posledných 7 rokov pôsobím v školstve. Vyštudovala som ľudské zdroje a personálny manažment. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2024 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU Poprad a Levoča.
Ranné kruhy
Lektorky: Jana Dikantová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo
možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na praktické metódy využívania ranných kruhov na vytváranie pozitívnej atmosféry v triede. Účastníci sa naučia, ako efektívne pripraviť a viesť ranné kruhy, ktoré podporujú sociálno-emocionálny rozvoj žiakov, zlepšujú komunikáciu a prispievajú k lepšiemu sústredeniu žiakov na učenie. Ranné kruhy tiež poskytujú priestor pre žiakov na zdieľanie myšlienok a riešenie problémov v bezpečnom prostredí, čo vedie k budovaniu dôvery a tímovej spolupráce.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu budú učitelia schopní:
Využívať ranné kruhy ako nástroj na podporu pozitívnej atmosféry v triede.
Zavádzať aktivity na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností žiakov.
Vytvárať priestor pre otvorenú komunikáciu a riešenie konfliktov.
Používať ranné kruhy na zvýšenie sústredenosti a motivácie žiakov na vyučovaní.
Pár slov o lektorovi:
Jana Dikantová je skúsená učiteľka na prvom stupni ZŠ a angličtinárka s dlhoročnou praxou. Aktívne pôsobí ako mentorka v regionálnom centre podpory učiteľov (RCPU), kde sa zameriava na inovatívne prístupy vo výučbe a mentoring učiteľov. Jej bohaté skúsenosti z praxe a nadšenie pre nové metódy v školstve robia z jej školení inšpiratívny a praktický zážitok.
Ranné kruhy II.
Lektorka: Ing. Katarína Kováčová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na techniku krátkych stretnutí na začiatku vyučovania, ktoré podporujú otvorenú diskusiu a budovanie vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi. Účastníci sa oboznámia s praktickými metódami a technikami, ako efektívne viesť ranné kruhy, čím posilnia komunikáciu, empatiu a spoluprácu v triede. Súčasťou workshopu budú aj interaktívne cvičenia, ktoré umožnia učiteľom zažiť atmosféru ranných kruhov.
Očakávané výstupy:
Po skončení workshopu by mali byť učitelia schopní implementovať ranné kruhy do svojho vyučovania, čím umožnia žiakom vyjadriť svoje myšlienky a pocity a posilnia pocit spolupatričnosti v triede. Účastníci si osvoja techniky pre efektívne facilitovanie diskusií a naučia sa, ako ranné kruhy prispievajú k emocionálnemu a sociálnemu rozvoju žiakov. Taktiež si odnesú nápady na rôzne aktivity a témy, ktoré môžu zabezpečiť dynamické a zmysluplné stretnutia s ich žiakmi.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Katarína Kováčová a posledných 7 rokov pôsobím v školstve. Vyštudovala som ľudské zdroje a personálny manažment.Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2024 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU Poprad a Levoča.
Pohybové aktivity na aktivizáciu žiakov
Lektorka: Mgr. Veronika Hamraková
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia 1. stupňa ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop je zameraný na rozvoj pohybových aktivít a ich využitie na aktivizáciu žiakov prvého stupňa základnej školy. Bude sa zaoberať rôznymi aspektmi fyzickej aktivity, ktoré podporujú vzdelávanie a rozvoj žiakov. Uvidíte predstavenie rôznych hier a pohybových cvičení, ktoré sú vhodné najmä pre žiakov 1. stupňa a pomáhajú im aktivizovať sa a motivovať pre ďalšie vzdelávanie. Tento workshop poskytne pedagógom užitočné nástroje a nápady na to, ako efektívne využiť pohybové aktivity na aktivizáciu a zlepšenie výsledkov žiakov 1. stupňa.
Očakávané výstupy:
Účastníci budú mať príležitosť aktívne sa zapojiť do rôznych pohybových aktivít a hier, ktoré následne ľahko uplatnia vo vyučovaní. Spoznajú spôsoby, ako integrovať pohybové aktivity do rôznych predmetov a učebných plánov, aby sa podporil aktívny prístup k vzdelávaniu.
Pár slov o lektorovi:
Veronika Hamraková je učiteľka na prvom stupni ZŠ a od roku 2023 pôsobí ako mentorka RCPU PP a LE. Dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu deti a mládeže. Veľmi blízke sú jej témy aktivizácie žiakov vo vyučovacom procese a celkový osobnostný rozvoj žiaka. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Bola zapojená v ročnom programe Premena školy z vnútra cez Leaf academy, kde bol jeden z nástrojov premeny mentoring v školskom prostredí.
Rozvoj soft skills v triede
Lektorka: RNDr. Dáša Škodyová
Časový rozsah: 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop soft skills v triede je praktická vzdelávacia aktivita na rozvoj mäkkých zručností. Prostredníctvom praktických aktivít, ktoré kombinujú tieto zručnosti, sa učitelia naučia transformovať teóriu mäkkých zručnosti na praktické skúsenosti vo svojej triede. Zatiaľ čo mäkké zručnosti sa niekedy prenášajú do učebných osnov prostredníctvom špeciálnych projektov a mimoškolských aktivít, tento workshop navrhuje spôsoby, ako ich začleniť do bežnej vyučovacej hodiny. Cieľom nebude teória soft skills, ale realizácia praktických aktivít.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali učitelia získať prehľad o aktivitách zameraných na rozvoj mäkkých zručností - aktívne počúvať, zamyslieť sa nad motiváciou a angažovanosťou žiakov, zvýšiť kreativitu a zručnosti pri riešení problémov a zamyslieť sa nad time manažmentom. Učitelia budú schopní vytvoriť učiace sa prostredie, v ktorom sa každý cíti hodnotný a zlepší sa klíma triedy.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Dáša Škodyová. Vyštudovala som odbor fyzika a chémia na PF UPJŠ Košice. Som učiteľkou od roku 2000, prešla som pozíciami projektový manažér, lektor, mentor v program IRPU a zástupca riaditeľa školy. Od tohto roku som mentor RCPU Poprad Levoča.
Storytelling vo vzdelavani
Lektorka: Ing. Katarína Kováčová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop je zameraný na využitie rozprávania príbehov ako efektívneho nástroja na podporu učenia a zapojenie žiakov. Učitelia sa naučia, ako integrovať storytelling do rôznych predmetov, čím obohatia vyučovací proces a posilnia kreativitu a kritické myslenie žiakov. Súčasťou workshopu budú praktické cvičenia, ktoré umožnia účastníkom vytvárať a prezentovať vlastné príbehy.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní workshopu budú učitelia schopní efektívne používať storytelling na oživenie vyučovania, zlepšiť udržiavanie pozornosti žiakov a podporiť ich schopnosť komunikovať a analyzovať informácie. Účastníci si odnesú množstvo tipov a techník, ktoré môžu okamžite aplikovať vo svojej praxi, čím obohatia zážitky svojich žiakov vo vyučovacom prostredí.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Katarína Kováčová a posledných 7 rokov pôsobím v školstve. Vyštudovala som ľudské zdroje a personálny manažment. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2024 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU Poprad a Levoča.
Slovne hodnotenie
Lektorka: Ing. Katarína Kováčová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ (ideálne je oddeliť prvý a druhý stupeň, aby bolo možné ukázať aktivity na konkrétnu cieľovú skupinu)
Anotácia k vzdelávaniu:
Počas workshopu sa učitelia oboznámia s procesom a zásadami tvorby slovného hodnotenia, ktoré bude ako spätná väzba efektívne podporovať rast žiakov. Workshop je zameraný aj na praktické cvičenia, ktoré umožnia pedagógom získať potrebné zručnosti na formuláciu slovného hodnotenia. Cieľom workshopu je poskytnúť učiteľom praktické pomôcky a tipy na zníženie časovej náročnosti tvorby slovného hodnotenia.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali učitelia nadobudnúť väčšiu istotu v tom, ako vypracovať slovné hodnotenie. Budú schopní poskytnúť žiakom zrozumiteľnú a konštruktívnu spätnú väzbu a zlepšiť tak ich motiváciu a výkon. Účastníci by mali odísť so skupinou nástrojov, postupov, pomôcok a tipov, ktoré môžu využiť pri tvorbe slovného hodnotenia svojich žiakov.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Katarína Kováčová a posledných 7 rokov pôsobím v školstve. Vyštudovala som ľudské zdroje a personálny manažment. Absolvovala som mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Od roku 2024 pôsobím ako mentorka a lektorka RCPU Poprad a Levoča.
Výchova k hodnotám
Lektorky: ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.,
Mgr. Veronika Hamraková
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Workshop je zameraný na výchovu žiakov k hodnotám, ako možnosť nachádzania svojej hodnoty, ako s ňou pracovať, ako fungovať v kolektíve. Je príležitosťou pre tých učiteľov, ktorí majú záujem vniesť do vyučovania dôležitú tému hodnôt a vzťahov, aby sa oboznámili s možnosťami a smermi, ktoré sa zameriavajú na výchovu k hodnotám. Ponúka prehľad využitia didaktických pomôcok, ktoré pomáhajú rozvíjať schopnosť identifikovať hodnoty a cnosti v bežných životných situáciách a reflektovať vlastné prežívanie a konanie (ako napríklad karty cností, hodnotové a charakterové vzdelávanie, aktivity pedagogiky F. Ketta a pod.)
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by mali učitelia vedieť implementovať jednotlivé aktivity do vyučovacieho procesu na základe praktických ukážok, ako za pomoci kariet objavovať a rozvíjať cnosti.
Pár slov o lektorovi:
Mária Nagranová lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Veronika Hamraková je učiteľka na prvom stupni ZŠ a od roku 2023 pôsobí ako mentorka RCPU PP a LE. Dlhodobo sa venuje neformálnemu vzdelávaniu deti a mládeže. Veľmi blízke sú jej témy aktivizácie žiakov vo vyučovacom procese a celkový osobnostný rozvoj žiaka. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva. Bola zapojená v ročnom programe Premena školy z vnútra cez Leaf academy, kde bol jeden z nástrojov premeny mentoring v školskom prostredí.
Využitie AI vo vzdelávaní
Lektorka: RNDr. Dáša Škodyová
Časový rozsah: 2 – 4 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Tento workshop sa zameriava na inovatívne prístupy k integrácii umelej inteligencie do vzdelávacieho procesu. Učitelia sa dozvedia, ako AI môže zlepšiť učenie, naučia sa prepájať vlastnú odbornosť s možnosťami AI a zvýšia efektivitu vyučovania. Vyskúšajú si spôsoby zapracovania AI do pracovných postupov na podporu kreativity, kritického myslenia a samostatnosti. V rámci workshopu sa zapoja do interaktívnych aktivít, ako aj diskusie o etických aspektoch a výzvach spojených s touto technológiou.
Očakávané výstupy:
Po absolvovaní tohto workshopu by sa mali učitelia správne rozhodovať, aké výstupy očakávať a neočakávať od modelov AI. Vedieť využiť vlastnú odbornosť v kombinácii s nástrojmi AI na tvorbu prípravných materiálov a orientovať sa v aktuálnej ponuke AI nástrojov podľa ich funkčného zamerania. Učitelia by mali odchádzať z workshopu s praktickými zručnosťami a inšpiráciou na efektívne využitie AI na svojich vyučovacích hodinách.
Pár slov o lektorovi:
Volám sa Dáša Škodyová. Vyštudovala som odbor fyzika a chémia na PF UPJŠ Košice. Som učiteľkou od roku 2000, prešla som pozíciami projektový manažér, lektor, mentor v program IRPU a zástupca riaditeľa školy. Od tohto roku som mentor RCPU Poprad Levoča.
Základy Nordic Walkingu
Základy nordic walkingu – wellbeing pre učiteľov
Lektorka: Mgr. Mária Benčatová
Časový rozsah: 2 – 8 hodiny
Cieľová skupina: pedagogickí a odborní zamestnanci ZŠ
Anotácia k vzdelávaniu:
Počas workshopu sa zoznámite s jednoduchou, bezpečnou a efektívnou metódou na zlepšenie zdravia pre všetkých. Naučíte sa využívať špeciálne paličky. Spoznáte zdravotné benefity nordic walkingu a vyskúšate si rôzne cvičenia s paličkami. Príjemným bonusom bude čas strávený v prírode, spoznávanie regiónu a rovnako naladených ľudí.
Očakávané výstupy:
Obhájiť dôležitosť starostlivosti o vlastné fyzické i psychické zdravie. Aplikovať aktívny prístup v rámci prevencie. Posúdiť vplyv nordic walkingu na zdravie. Vedieť rozlíšiť, kedy využiť techniku nordic walkingu a kedy ide o turistiku. Predviesť správny postoj a základy severskej chôdze. Naučiť sa cvičenia zamerané na prepájanie mozgových hemisfér, zlepšenie sústredenia, pozornosti, na spoluprácu či odbúranie stresu.
Pár slov o lektorovi:
Mentorka RCPU, učiteľka a certifikovaná inštruktorka Slovenskej asociácie Nordic Walking.
Zvládanie stresu a predchádzanie syndrómu vyhorenia v práci učiteľa
Lektorka: ThDr. PaedDr. Mária Nagranová, PhD.
Časový rosah: 3 – 6 hodiny
Cieľová skupina: učitelia ZŠ, vychovávatelia, asistenti
Anotácia k vzdelávaniu:
Porozumenie mechanizmu stresu vyhorenia na organizmus človeka a dôsledkom jeho pôsobenia. Pochopenie vzniku syndrómu vyhorenia, jeho príčin, hľadanie možnosti jeho znižovania, prevencia.
Očakávané výstupy:
Ako predchádzať syndrómu vyhorenia v učiteľskej profesii? Čo môžeme urobiť pre seba i svojich kolegov? Základné pojmy a techniky osobnostného rozvoja ako súčasť prevencie syndrómu vyhorenia a zvládania stresu, modelové stratégie. Pozitívnym ovplyvňovaním psychickej pohody žiakov a spolupracovníkov napomáhajme vytváraniu pozitívnej klímy v prostredí školy.
Pár slov o lektorovi:
Lektoruje témy softskills, preventívne poradenstvo, predchádzanie sociálno-patologických javov. Potrebné kompetencie získala aj v rámci celoživotného vzdelávania, ako lektor ďalšieho vzdelávania, manažér celoživotného vzdelávania a mediátor. Absolvovala mentorský výcvik cez ministerstvo školstva a od septembra 2023 pôsobí ako mentorka v RCPU Poprad a Levoča, zároveň pôsobí ako učiteľ na SŠ.
Knihy na zapožičanie
V prípade záujmu o zapožičanie ktorejkoľvek z publikácii nás, prosím, kontaktujte na rcpupple@ozviac.sk.